Mirjam Boelsums
Gouden Kalf nomination
The Pool is set entirely within the four walls of a hidden swimming pool on the third floor. A whole life is summed up in one day; visitors are recorded as they bare their souls. The starting point is the life cycle, from pregnant women to those already in the twilight of their lives and everything in between. The film shows the grandeur of mankind in all its small details, it shows how battles are fought in every phase of life and how eventually it is time that tells. The images this provides are both moving and revealing. The film does not focus on the lives of the visitors, but on life itself.
Documentary/ 35mm/43 min/ 1999/ Jura Film/ NCRV / Regie en scenario: Mirjam Boelsums& Lony Scharenborg/ Cam. Ruud Monster/ Sound & editing Mark Glynne
The press about the Pool:
'Zelden is de verbanning uit het paradijs eenvoudiger verbeeld. '
NRC
'Zeer origineel (...) en gebracht met distantie die de kijker paradoxaal genoeg dichter bij de geportretteerde zwemmers brengt.'
Juryrapport Gouden Kalf '99
'Een zinnelijke allegorie op de vergankelijkheid, een genot om naar te kijken.'
De Uitkrant
'Bovenbad is een documentaire die in zijn eenvoud uitgroeit tot een waardevolle vertelling. (...) Deze stem van het water - bescheiden maar trefzeker - is er een om te koesteren.'
Volkskrant
'Behalve de soms geestige maar zeker ook ontroerende inhoud van de scenes is er ook op cinematografisch vlak veel te halen in Bovenbad.'
Skrien
'Alles dobbert, kabbelt, spettert, klotst, en babbelt heel aanstekelijk in het Bovenbad. (...) Je zou er bijna van gaan zwemmen.'
Trouw
The train speeds down, the Rhine flows along, but what moves the traveller?
En Passant is set entirely in the Rembrandt Express, from the Alps to the North Sea. It shows the passenger in three places at once: moving through the landscape, in the various compartments, and then the internal journey each of them is undertaking. Thinking of the past, there longings, ambitions, and of course love in all its qualities.
Documentary/ 35mm/78min/ 2003/ Jura Film/ NCRV / Regie en scenario: Mirjam Boelsums& Lony Scharenborg/ Cam. Ruud Monster/ editing Mark Glynne
The press about En Passant:
'De trein is een besloten wereld op zichzelf, waarin mensen van allerlei leeftijden tot elkaar veroordeeld zijn. Terwijl het afwisselend landschap voorbij trekt, geven zijn hun bespiegelingen over het leven als innerlijke stemmen. Naarmate de reis vordert, wordt het landschap vlakker, het wilde water in de Rijn komt langzamerhand tot rust.
Arthur Schopenhauer zei het al: Bei gleicher Umgebung lebt doch jeder in einer anderen Welt.'
De Filmkrant
'Een conceptuele roadmovie waarin de makers per trein langs het stroomgebied van de Rijn reizen.' VPRO Cinema
'Een poëtische film over gewone mensen en worstelingen met het bestaan die treffend weergeeft wat de stemming is in de EU aan het begin van het derde millenium.'
VARA magazine
'Een roerende oogstrelende film waarin we in het hart van de reiziger mogen kijken.'
Elsevier
'Van Zuid naar Noord, van berg naar polder. Een prachtig decor voor verhalen. Met succes vertoont op vele filmfestivals'
Telegraaf
'De aandacht voor compositie maakt En Passant een film met sfeer en karakter.'
NHD
'
'