De hoofdpersonen in Dronk staan voor een keerpunt, een verandering in hun leven. Tevergeefs proberen zij het onvermijdelijke tegen te houden. Hun wereld kantelt reeds. Dronk gaat over de hang naar het oude versus de verlokkingen van het nieuwe  en snijdt op indringende wijze thema's aan als verwantschap en vervreemding, macht, intimiteit, en de oerdrift om door te gaan. 

'Overlevers zijn mensen die zichzelf steeds opnieuw uitvinden.'

De pers over Dronk

**** 'Mirjam Boelsums verkwikt in Dronk door haar brutaliteit en haar vermogen beeldend te schrijven. Het knappe van deze verhalen is dat Boelsums het leven met al zijn opwinding er op een aanstekelijke manier in oproept. Ze voert personages op die 'zomaar over het randje geduikeld zijn', maar die terugvechten. De levenslust tegen de klippen op brengt in de meeste gevallen ontroering te weeg. Zelfs een uiterst vervelende situatie wordt een feest.'

- Arie Storm in het PAROOL 

****'Nu blijkt dat Boelsums het genre van het korte verhaal perfect beheerst: met een paar pennenstreken treft ze haar figuren en hun situatie. Je ziet ze eigenlijk op de eerste pagina al voor je, in hun hulpeloosheid, onzekerheid of bravoure. Gebeurtenissen worden in Boelsums’ verhalen ineens bijzonder, waardoor het leven op zijn kop lijkt te staan.(…) Aan iedereen is een steekje los, en Boelsums schrijft het allemaal zo vloeiend en laconiek op, dat de enige conclusie kan zijn dat de wereld nu eenmaal zo in elkaar zit. Tragikomisch en trefzeker.

-Maria Vlaar in De Standaard

***'Nieuwe bundel met genuanceerde verhalen. Mirjam Boelsums weet het in het openingsverhaal van Dronk, haar derde boek, zo te formuleren, in zulke heldere, indringende zinnen, dat je je meteen begaan voelt met lot van deze vrouw met haar vier honden. Boelsums laat mooi zien hoe mensen ten prooi kunnen vallen aan tegenstrijdige emoties.'

-Janet Luis in NRC HANDELSBLAD 

'De verhalen in Dronk zijn mooi opgebouwd (…) met een plezierige, lichte kant, hoe treurig de ondergrond soms ook is. In het slotverhaal, E=MC², over haar bezoek aan een onverwachts opgedoken Braziliaanse naamgenote, beschrijft ze dat het mooist. Haar naamgenote blijkt een nazaat van de ooit als armoe-emigrant naar Zuid-Amerika vertrokken zwierige broer van haar Noord-Hollandse grootvader, die zo uit een verhaal van Machado de Assis gestapt zou kunnen zijn.'

-VRIJ NEDERLAND

'Ontroerend. Mooie verhalen over mensen op het kantelpunt van hun leven.'

- Ingrid Hoogervorst in de TROS NIEUWSSCHOW

'Knappe, goed geschreven verhalenbundel met personages die worstelen met de onzekerheid in hun bestaan.'

- LITERAIR NEDERLAND.

 

'De verhalen van Mirjam Boelsums zijn vooral sterk in hun kwetsbaarheid, met personages die in weerwil van hun beschadigingen steeds weer de moed vatten om opnieuw te beginnen. (...) Boelsums weet dit nog te benadrukken door haar goed gedoseerde, soms achteloze of terloopse manier van vertellen. Geen expliciete bewoordingen, geen uitleg –meer is niet nodig om een scène een nieuwe diepere laag te geven.' PASSIONATE MAGAZINE

'Verrassing op verrassing van een uitgekiende schrijfster.' –LINDA.

'Zeventien prachtige korte verhalen van de auteur van wie eerder de goed ontvangen romans Slangen aaien en In zeven dagen verschenen. Achter de veelduidige titel prijken schilderijtjes van een hoog artistiek gehalte. (…) Het scala aan gevoelens waaiert uit van romantisch tot haat, van zorg tot begeerte, van woede tot angst, maar steeds is de verhaallijn boeiend en origineel, waarbij de kracht niet zozeer schuilt in het plot als wel in de overtuigende, levensechte vertelling in een soepele stijl.'

- NBD|Biblion recensie

Mirjam Boelsums zet een vergrootglas op een situatie, een gedachte, een voornemen. Ieder verhaal, hoe eenvoudig het thema ook is, wordt daardoor bijzonder. (...) Mooie duidelijke taal die je weet mee te nemen in een sfeer, soms beklemmend, vaak bevrijdend. In een roman, kun je mooie fragmenten opnieuw lezen. In een verhalenbundel, is dat unieke verhaal compact en compleet aanwezig, om als een dronk weer door je heen te laten glijden.

- DE KOERIER

Dronk- Mirjam Boelsums
Paperback 205 blz. ISBN 9789045705217, 2012,  €19,95
ISBN ebook: 978 90 457 0530 9/ ebook/ €15,20
Uitgeverij Atlas Contact

 

'Mirjam Boelsums heeft een meeslepende toon en ze bezit onmiskenbaar het talent om in terloopse zinnetjes iemand neer te zetten.'

-TROUW 

'Uiteindelijk kun je toch niet zonder anderen, zonder relaties, zonder verbindingen, zonder reuring, zonder leven – zo blijkt uit de montere verhalen van Boelsums. Ze voert personages op die "zomaar over het randje geduikeld zijn", maar die terugvechten. (…) Zeer knap.'

– DAGBLAD VAN HET NOORDEN

'laat de kracht van geuren en visuele indrukken zien en een door alles heen gaande liefde voor onze omgeving, zonder dat er sprake is van kwezeligheid. ‘Nee, je kent me niet. Maar je zou me kunnen leren kennen,’ zegt de vrouw aan het eind. Daar gaat het inderdaad om.

-TUBANTIA

'Hele mooie verhalenbundel'

- DE AVONDEN.

Krachtig, herkenbaar en verrassend.’

- COSMOPOLITAN

''Met veel oog voor details, decor en decorum beschrijft Mirjam Boelsums hoe nog maar net gewekte illusies - van familiariteit, rijkdom en joie de vivre - vervliegen na aankomst in Brazilië. (...) Mirjam Boelsums is goed in suggereren en simpele onopgesmukte zinnen.'

-HANTA

'...een indrukwekkende bundel. De verhalen zijn stuk voor stuk goed tot zeer goed, of ze nu kort of lang zijn.'

- MENSJE VAN KEULEN

'Ik houd van haar directheid, van haar heldere zinnen. Je komt niet uit onder haar buitengewone personages. Na lezing blijven haar verhalen je nog een tijdje achtervolgen. Mooi is dat.'

– THOMAS VERBOGT

'Met name in de novelle E=mc2 toont ze haar beheersing van grote thema's die ze vangt in een intrigerend verhaal van verwantschap en vervreemding.'

– NELLEKE NOORDEVLIET

'Zinderende, broeierige verhalen die je bij de keel grijpen.'

– TON ROZEMAN

'Boelsums stijl is vlijmscherp en ze gebruikt geen woord te veel. Haar verhalen echoën nog dagenlang na in je hoofd.'

– DAPHNE DE HEER 

'Onder de huid kruipen van haar personages, de lezer laten voelen hoe het onuitgesproken verdriet daar implodeert - Mirjam Boelsems kan dat als geen ander. Pijnlijke, soms onverdraaglijke details zijn het geheim van haar verhalen. Een woord, een zin, en de afgrond waar haar personages voor staan opent zich. Als lezer wil je niets liever dan ze opvangen, ze behoeden voor hun val. Mirjam Boelsems schrijft literatuur zonder vangnet, godzijdank beheerst zij de acrobatiek van de taal.'

- PETER DELPEUT

'Wat ongelofelijk goed gezien, gevoeld, opgemerkt, dat een mens dit soort dingen kan denken en doen.'

- CELINE LINSSEN

'Ik was geraakt door de vitaliteit waarmee ze gelatenheid weet op te roepen. En door de details: het gele vaatdoekje, de warm gehouden portie nasi, de last van de intimiteit. Een fractie van een seconde werd ik omhelsd.'

- RASHID NOVAIRE